Visserligen skall ju en seglingsblogg företrädesvis handla om
seglingsrelaterade upplevelser men i dessa miljöångest tider där vi rödkindade
tar åt oss ord som slängs ut från avisorna: flygskam, bilskam, plastpåseskam, ivrigt
påhejade av Greta Tunberg som troligen kommer att segla upp !!!!haha som kandidat till känt
fredspris inom en snar framtid, så är det omöjligt att inte skriva nåt om just
det.
Inget fel i att Greta adresserar alla problem med elefanten
i rummet. Ingen annan vågar ju säga det rakt ut. Problemet är att de tuffa
beslut som Greta pekar på måste konkretiseras.
Vad är det för tuffa beslut vi måste ta? Jag tror att vi
måste, på något sätt, acceptera att vi inte längre kan betrakta människan som
skapelsens krona och att allt skall utgå från att mänsklighetens bästa är det
som skall styra planetens framtid. Vi måste ta till oss att det är miljöns
bästa som skall styra våra beslut.
Om vi tittar på två saker som är oerhört viktiga för de
flesta demokratier: Mänskliga rättigheter och integritet. Självklart skall vi
ha det men det finns ju inga gratis luncher. Eller hur?
Jag har rätt att vara vem jag vill, bo var jag vill, säga
vad jag vill (nästan). Jag har rätt att resa till Thailand 5 ggr per år, jag
har rätt att köra vilken bil jag vill med hur stor motor som helst precis var
jag vill och hur länge jag vill.
Jag har rätt att skaffa 10 barn och äta hur
mycket kött som helst. I princip så är det så att alla rättigheter kommer
paketerade med någon form av miljöpåverkan. Att det gör det behöver vi ju inte
bry oss om eftersom det ju för fan är våra mänskliga rättigheter. Köra husbil genom
Europa eller flyga till Algarve med Ryan Air för 300 kr för att spela golf är
ju faktiskt en del av våra mänskliga rättigheter. Det ger ju guldkant på tillvaron. Smaka på den. Guldkant. Vad innebär i praktiken guldkant för miljöutsläppen? Alla guldkanter gör att vi snart närmar oss en annan kant och den är inte så rolig. Den dagen när miljön inte längre orkar ta upp Co2 utan det slår över och istället genererar mer istället för att neutralisera. Det är lite som en segelbåt som bygger sin egen vind med smart driv.
Om vi för omväxlings skull sneglar lite på den andra sidan,
våra skyldigheter. Vad har människan för skyldigheter gentemot miljön? Och
planetens överlevnad. Utan en sund planet finns ingen jordmån för människan
heller.
Som gammal sjöman fick man ju höra ”gör din plikt, kräv din rätt” I den
ordningen. Idag är alla helt fixerade vid den sista delen och har helt glömt
inledningen.
Vi måste börja göra avkall på våra rättigheter, så enkelt är
det. Även vår integritet. Vi kan inte längre gömma oss bakom anonymitet och
lämna CO2 avtryck efter oss fast förvissade att ingen vet att det var just jag
som gav upphov till dem.
Det kallar jag för tuffa beslut. Om vi väl kan enas om att
vi behöver uppfylla våra ekologiska skyldigheter så blir det lite enklare att
ta fram konkreta förslag.
Så nu kommer vi efter denna inledning till dagens
miljöinnovation.
Bensinskatten och bensinupproret. När väl ovanstående
miljöskyldighet har antagits blir det busenkelt att genomföra radikala
förändringar med avseende på biltrafik.
Inom 5 år skall alla fordon i Sverige vara uppkopplade mot
en server. För att bilen skall starta måste ditt körkort sitta i en kortläsare under färden. Där registreras var och när fordonet färdas (Gps och AIS).
Sveriges
delas in i en mängd olika zoner där tätorter med mycket kollektivtrafik sett över hela dygnet får en
viss klassificering med höga index och glesbygd med total avsaknad av
kollektivtrafik ligger i andra ändan. Närvaro av post, bank, affär, dagis,
apotek, sjukhus osv läggs in i dessa smarta algoritmer som ökar på indexvärdet och
sen är det bara att ut och åka.
Bensinskatten tas bort helt vid försäljningen
på mackarna men sen kommer notan när algoritmerna räknat färdigt.
De som bor i städer med tillgång till allt på nära håll ger
höga index värden och det kommer i form av bensinskatt, fast nu i efterhand när
det visar sig hur du har använt dropparna.
De som bor långt från Stureplan får
låga index och kanske helt slipper skatta, beroende på hur man lägger upp
betalskalan. Det viktiga i detta är att det fortfarande är fritt fram att köra
stora Suvvar med V8 runt runt Sergels torg om man vill men det kommer att kosta
schaber.
Ligger du och pendlar 20 mil till apoteket i Vilhelmina med en liten
bil så kommer du billigt undan. Total skatten behöver inte nödvändigtvis öka
utan kan vara ett nollsummespel. Det viktiga är att
det märks i var och
ens plånbok om man är klimattänkande eller ej.
Det skall gå att bo på
landsbygden utan att det blir för dyrt och det ska gå att bo i stan och använda
kollektivtrafik eftersom det finns. På Essingeleden passerar 150.000 bilar per
dygn. De flesta med en person i….. så visst fan går det att fördela kostnaderna
så de hamnar där de hör hemma. Men för att klara det måste vi göra avkall på vår
integritet och våra mänskliga rättigheter, och låta naturens rättigheter stå
över människans!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar