torsdag 27 september 2018

Portugallien


Portugallien

När vi gav oss iväg från Sverige så rådde högsommar med bränder lite varstans i riket. I Norge fortsatte sommaren på det mest underbara sätt och om någon sträcka gav mersmak så var det norska sydkusten. En pärla på nära håll för svenska seglare. I slutet av juli kom vi så in i Skottland och dimmans samt regnens hemvist. Handen på hjärtat, det var inte sååå särskilt roligt.

Sommaren återvände som en boomerang när vi till Frankrike kom, och den kusten borde vi ha luktat på betydligt mer. Jag tror den är relativt okänd för oss suedoiser. Av alla de vi mött under färden, och det är många ska ni veta, har endast en båt till spanat av Frankrike. De sa samma sak. Ce´st magnifique!

Men den där dundersommaren som jag upplevde på transportseglingen mellan Stockholm och Malmö i juni, när jag va näck på däck mest hela dan och inga märken efter badbyxor genererades på huden. Den kom inte tillbaka förrän i Porto.
Portos mynning

Porto är hamnstaden som ligger vid floden Douro´s mynning. Floden och tidvattnet kan i kombination ge strömmar upp till 6-7 knop men vi kom undan med 2-3.
Douro marina har en härlig service.
Portos hamn
Det kom ut en snabbgående gummibåt och mötte i floden och vältränad portugallo typ Ronaldo med coola solbrillor och en solbränna vi svenskar aldrig får. Han säger på perfekt engelska ”Follow me!” Vilket vi gör. Inloppet är en smal muddrad ränna som inte syns genom det grumliga Dourovattnet och det är bara att hålla stäven klistrad i hans häck. Ja inte den då alltså flickor!!.
Den berömda bron
Visar vägen till bryggan och hjälper till att förtöja. Vilken service. 


Båtservice

På hamnkontoret sitter en portugalla som utseende mässigt inte har nåt öht gemensamt med Maria i Gijon (se förra inlägget) Plötsligt går det upp för mig varifrån Picasso hämtade inspiration när han gjorde sin ansiktsmålningar!
Alltså man ska inte prata skönhet och fulhet. Det är inte pk. Men vackra, ja se det är inte portugallerna. Om man jämför med norra Spanien exvis. De är……. Va ska man säga…oregelbundna på nåt sätt i sina drag bara. Delar som tänder, ögon och näsa sitter liksom inte i det gyllene snittet. Mer på tvären i en kvadrat.
Förlaga till Portugiser??

För att nämna nåtto om Porto, de har kanske världens mest berömda bokhandel?? ( Kom plötsligt att tänka på boken ”Vindens skugga” (La sombra del Viento) den var bra! Lästips.
Vi hann bara med att äta grillad firre i de gamla fiskarkvarteren. Alla små sjabbiga syltor med självaktning hade stora grillar typ kapade oljefat som koldånade med bläckfiskar, räkor och allehanda firrolinos som glufsades ner i seglarnas magar. Det rök nåt grymt runt kvarteren och radarn hade behövts för att hitta både in och ut?

Skulle sen ta en kvällspromenad upp för en backe till en supermarket för att handla lite proviant för dagen därpå men området jag hamnade i fick en allt brantare lutning, favelorna ökade i antal liksom svartmuskiga ögon som följde mig bakom fördragna flottiga och inrökta draperier. (lite Sista färden varning. The Deliverance) Jag omvärderade min situation när pulsen passerade 130 och vände tvärt hem till båten. Det fick bli i dagsljus med trampcykeln istället.
Det lutas även här?? På supermercado

På vägen till marinan stötte jag ihop med ett knippe svenska ungdomar från några båtar som låg på samma brygga. De är på väg till Värstindien med stora oskyldiga leenden och förväntansfulla blickar på framtiden. Drog mig till minnes när man på sextiotalet kom in till någon exotisk varm hamn och landgångskläderna drogs på efter en rundvaskning och man störtade ut för att LEVA LIVET. Samma blick hade dessa glada pojkar och flickor. Jag kommer nog ihåg. Idag klipper ögonen igen under aktuellt på TV vid 9 snåret.

På morgonen därpå låg deras dojjor i en salig röra och ut kom en yngling som med stor försiktighet för att inte tappa balansen (minns han i Sällskapsresan som landar med en båt i en pool,) försökte identifiera vilka som passade bäst på hans fötter. Promille halten var nog fortfarande 2+? Ja se den ungdomen.
Skor i mängder, Vilka är mina?

Sommaren ja och speciellt kom den tillbaka igår i Lissabon. Eller rättare sagt Oeira marina. 35 grader!  Pust. De varnar för att hela vecka ska bli samma lika, så nu åkte fiberjackorna av kan jag lova. Det är mysigt att glida in i en sommarvarm hamn, iklädd endast shorts och barfota. Hettan dallrar som ovan motorhuven till en V8 -56 på Cuba. En scen håller på att byggas i hamnen (satan nu blir det iingen sömn igen!!!!) och en tanig fadosångare testar en svajig röst. Kajen är kantad av barer, restauranger, glasskiosker, Donuts vagnar, båtmäklare, skeppshandlare mm. Det är söndag och Portugallerna är ute och visar upp sig. De susar runt på in-lines och skrämmer slag på varann.
Vi slänger oss i duschen och släntrar in på första bästa sjapp. Öl. Stor. Kall. Bra början sa Bull. En till sa Bill! Grillade fiskspett med kotlettfisk och gambas (reker i ekens stad) Ja nog fasen är livet mysigt ibland.

Som vi misstänkte var det kalas på kvällen och inte bara en dundrade scen utan två! Den andra bestod av en bil!!! vars hela baksäte och baklucka var ombyggd till värsta stereon. Det var som att sitta på Ullevi och höra Rolling Stones! De gjorde PR för Motorcyklar . Musiken var sån där rapp och tekno precis vad vi ville höra som vaggvisa…. Killkillkill.

Men en trist händelse inträffade på vägen in. Vi hade härlig läns med spirbom fullt uttryckt och storseglet åt andra hållet. Läns hela natten och vi dundrade på med 8-10 ms i ryggslutet. Underbart att slippa köra maskin. På slutet ökade det till 12-13. Men när vi rundade Portugals svar på Finisterre så brakade vinden upp i 15-17 ms och vågorna som var stora redan som det var, blev ännu större. I en ofrivillig gir mot babord kom förseglet med bommen på fel sida av vinden och hela schabraket for över på styrbords sidan. Den teleskopiska bommen från Seldén á 9700:- är inte byggd för mina klantiga manövrar och den böjdes tvärt av på mitten.
Pang så var den av!!

In med seglet. Fram och städa i röran. Två stumpar med vassa kanter viftar runt. Koppla loss. Släng ena halvan överbord och fokusera på den större biten som kan räddas. Svårt att ratta runt två stycken 3 meters aluminium rör i den sjön. Det gick bra iaf och vi ordnade upp det hela. Såg värre ut än vad det var och så här i efterhand var jag en dåre som inte även behöll andra delen. Den hade jag säkert kunnat såga till och fått igång på ett hyfsat sätt igen. Shiiit!

Vi kom iaf iväg tidigt på morgonen efter att en kolorerad gentleman från en icke skidåkande nation mellan Sahara och Kapstaden levererat färska bullar till alla båtar med folk ombord. Vicken Service!! ”Och goda var de” mumlade Bill och Bull med kinder som hamstrar när mjölet färgade de röda nosarna dammigt vita.

Denna dag var det en strålande segling med 10 ms på låringen men tidspressen gjorde att MTU fick knuffa på med 1400 varv. Solen strålade ikapp med våra allt rödare nosar och när kvällen kom sa vi gonatt till den gula som plumsade ner om styrbord i västerled och kan man se!! På babord sidan klev vår gamla vän mångubben upp ur samma plurr och i samma stund som storebror solen precis svalkade coronan.
Sola går ned med Lasse som utkik


Solen går ned på Styrbords sidan (eftersom vi har sydlig kurs!!)

Och gubben i månen tittar fram på babord och lyser hela natta
En makalös natt där mångubben lånade strålar från solen och skicka dem vidare till oss, ja hela himlen för den delen. Planeter och stjärnor tävlade ikapp om vilken som strålade starkast. Orions bälte och Stora björn gick sin regelbundna promenad över pällen och det upphör aldrig att fascinera. 
Plums


Tänk om det är så att himlen egentligen är en stor svart kupol över oss och alla stjärnor och planeter samt månen är hål eller små revor i den kupolen som släpper fram det stora starka ljuset som ligger bakom kupolen?? Kan det va så?
Cool gubbe

Läste någonstans att om man lägger sig på marken en stjärnklar natt och starkt fokuserar på att marken egentligen är taket och man tittar NER på himlen istället för upp. Då skall tydligen en häftig känsla infinna sig, typ att man kan ramla ner i himlen. Skall pröva det med mina barnbarn nån gång. Det kanske är lite scary?? HOHO. 

Vi rundade den berömda sydvästra portugisiska udden Cabo Sao Vicente (påminde om Möns klint) vid fyrablecket och gled in i den gamla hamnen Lagos (en av världens äldsta städer, över 2000 år gammal. Försvann vid jordbävningen 1755 samtidigt som Lissabon gick upp i rök) strax efter att solen gjorde comeback efter att ha dragit till Karibien, USA, Stilla havet, Japan, Indien, Ryssland och tillbaka till oss på 10 timmar. Hade nog spinnakern uppe den rackarn?!

Lagos post 1755
Lagos ja, bortom marinan är det precis raka motsatsen till norra Spanien och den av mig så lovprisade kusten mot Biscaya. Här är 90% tyskar, limejosare (engelsmän) holländare samt andra soltörstande nordeuropéer. De obligatoriska vykortsstånden, smörjolja för de inte så taniga bleka turistkropparna samt hattar och badringar plus som här i Portugal då, allehanda krimskrams gjort i kork!

Nu fan e d varmt asså!!

Smala gränder

Zündapp behöver lite kärlek

”Den som inte har flytväst måste vara korkad!!” Ferdinand hade vridit sig i ångestfyllda plågor om han sett vad de gjort med hans träd.
Korkat!!
Doften som kommer från land när man går i lä om Portugal är magisk. Jag minns den från mina resor på levanten på sjutti och åttitalet. Konstigt med doftminnet vi har va??

Jaja, gnällgubbe. Kaffe och glass har de i alla fall och imorgon skall jag för er berätta; händer nåt alldeles sjusärdeles kul!!

Och vips så har det blivit nästa dag i mitt skrivande. Vad som hände igår (för se det har gått en dag till!) var att Alexandra skulle på jobb i Portugal i denna vecka. Vi sa lite på skoj att ”jamendåsesvi” Precis som det är så lätt att få ihop då?!. 
Liten har blivit stor och så pappis

Men tro på fan, vi hamnade ju i Lagos och Alex skulle till en hacienda bara 10 mil bort så jag tog och hyrde en bil (404 kr /dag) och kvistade över till där de var. Nu är det ju så att hon jobbar med mode för Stenströms och de skulle plåta vårkollektionen på ett lite småhemligt ställe som jag inte fick lov att skriva om vem som äger…..nyfiken va!!! 
Ulfinand sitter under sin korkek....


Arkitektur

Lunchplats, tja duger väl!

Slappehörnan vid poolen

Juste sommarstuga


Och jag får heller inte visa bilder på kläderna för de är ju hemliga fram till lanseringen i vår så jag har fått retuschera bort fotomodellernas kläder och visar bara ansiktet. Min teori om asymmetriska ansikten hos portugiser föll lika snabbt som Sossarnas väljarsiffror de senaste åren. Något vackrare ansikte får man leta efter som denne portugis satt inne med (får inte skriva hans namn heller!)
Från Holland

Från Belgien

Portugisen som sabbade min teori om Picassos faces

Men det var jättespännande att få se in i en helt annan värld än den jag är van vid, båtar och sjömän alltså. Det var sjukt varmt och alla svettades ymnigt men tempot var högt och de slet faktiskt som djur. Inte alls speciellt glamoröst.
Stenströmmare in action

Lite krubb ska alla ha
Lunch offererades vilken jag tacksamt tog emot och den var strålande. Sen blev det dopp i poolen och eftersom den vältränade manlige macho fotomodellen simmade två längder under vattnet, (ca 40 meter) fick jag ju visa att även en 66 åring matchar!! Sådeså! Kom inte här och kom sa Bill.
Värre kan man ha det (Alex syns nånstans där)

Stilstudie under jobb!
Otroligt kul att få se lilla stumpan (som i mina ögon fortfarande har trätofflor storlek 28 och hängselbyxor) vara stor och styra och ställa i sitt jobb hon har.
Pappa jättestolt såklart! Fantastiskt trevliga människor hela gänget om 12 pers (fotografer, stylist, designers, marknadschef, modeller mm) så jag trivdes som en fisk i vattnet. Men nog borde väl de ha lite äldre modeller (kanske runt 66??….) också som klarar att bära upp skjortorna? Inte bara dessa fagra 25 åringar?? Jag föreslog det för marknadschefen men jag tror hon hade dålig mottagning på örat just då. Kul var det och ett coolt avbrott i seglarvardagen.

jag trodde min kamera var ball.....Slänger mig i väggen( Kostar mer än en ny bil ju)

Nästa kollektion så blunda nu!!
Självklart fanns en trädgård med ALLT man kan tänka sig. Vad sägs om detta:

Aha e d så de växer!!

Ser bekant ut..Auberginer?

Citron

bananer!!


På väg tillbaka till båten skådade mitt norra öga IKEA (Algarve) med stora skyltar. Tvärnit och in på parkeringen. Rusade in till Swedish shop och råbunkra Kalles KAVIAR, knäckebröd och skorpor. Kan ni tycka e larvigt ja, men efter några månader utanför Sabis och Ica Maxi så är det lite julafton att få lägga fingrarna på en tub Kalles. Så kvällen blev en hårdmacka med Kalles och en pilsner.
Kaviar paradise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar