Mönstrade fartyg

Amatista, fd Prinsesse Ragnhild som var ett norskt fartyg mellan Oslo och Köpenhamn och Kiel
Var där 1981-83. Vi låg i Mexikanska gulfen med oljearbetare. Gick till Baton Rouge i USA för försäljning

Antonia Johnson. Jungfruresan 1972. Vi räddade besättningen från Brasilianska M/S Barao di Maua som brann i Västindien. Gick in till Aruba. Seglade Göteborg och Nord pacific


Arctic. 1976. Gick från Helsingborg till Kanada och lastade för Frankrike. Passerade Pentland och senare till både Norge och Italien samt Israel. Bästa besättningen och kanonbra gnist...
Fred Olsens Bandeirante,1971 från Ålesund till Buenos Aires som workaway, diskade mig över sydatlanten kan man säga. Träffade Gilda och vi gifte oss. Åkte hem med Belgrano


Gamla Salenaren Arawak som nu hette Belgrano. 1971 seglade från Buenos Aires med hustru ombord. Var däckare och via Rio kom vi till Rotterdam och Hamburg där vi hoppade av till lucia.

se ovan

samma här

Buenos Aires januari 1971. Gick på svenska kusten


Ska vara California. Var där 1970 vi gick på Sydpass Colombia, Peru, Venezuela, Equador och Chile

Caribe 1. 1987 som Chief officer.  Miami som hemmahamn, Puerto Rico, St Thomas, St Marten, Cozumel, Cayman Island, Jamaica, osv osv


Carita 1975, Sjönk utanför Cape Breton Island, Canada strax före jul. Alla klarade sig tack och lov. var bara ombord i 4 dagar typ.

Fenix. 1977 och 1978, Jäkla skitbåt. Sämsta tänkbara. Tappade lasten utanför Frisiska öarna pga förskjutning i lasten. Låg med 45 gr slagsida. Blää

MS Freja. 1986. Mysig liten holk som bara låg still och jag var lärare ombord i navigation

Golden Gate 1968. Första riktiga båten. Californien, San Los Angeles, San Francisco, Seattle, Portland, Stockton, Vancouver, Frazer River, Mazatlan, Curacao osv Underbara minnen för en 16 årig jämte.

Iggesund 1979. Fantastisk båt. gick på Östersjön hit och dit med papper. Härlig trad.

Iggesund igen

Paraguay 1969. Skolfartyg med alla kaniner ombord. Linjedop och alla hamnar i Sydamerika! Antofagasta, Valparaiso, Callao, Santa Martha, Buenaventura, Caracas, Maracaibo, Barranquilla

Rio de Janeiro. 1970. Brand i maskin. Kollision i engelska kanalen med en tysk, Mycket spännande resa med kapten Bränning.


MS Svea. 1967. Första båten. 15 bast och gick på Tilbury dock samt Hull. Spännande på Carnaby street. Diskade mest hela tiden.


L´aprilia 1990. Från Antigua till Mallis. Kajkade runt i medelhavet och hade bara hur kul som helst. Träffade Rolf och IngaLill i Italien, makalöst!

Lion Ferry 1989 Helsingborg- Halmstad- Grenå. Jobbade 1 ledig 2 vecka. Jessica var skeppskamrat.

Lurö 1982. Var inte ombord så mycket. lastade metanol- Usch och fy

Maria Gorthon. 1973. Ute på sommaren efter styrman. Liverpool och norrlandshamnar.

Merzario Gallia. Flera omgångar 1979-1980 Bästa båten någonsin. Medelhavet, Lattakia, Tripoli, Marseille, Ancona, Ravenna, Jeddah, Pireus och Persiska viken

Merzario Gallia

Merzario Olimpia. Syster med Iggesund. Fantastisk Båt. Härlig trad. Italien- Grekland, genom Korintkanalen. Kunde stannat for ever.

National Cement eller pråmen 1983-1986- Stilla i Yanbu, Saudi-Arabien. 

Nils Holgersson 1988 Färja mellan Trelleborg och Trave. Boring.

Nord Estonia. 1990-1991. Extraknäckte ombord lite då och då när jag lotsade i Stockholm

Oceanus 1971. Tankfnattare mellan Europa och gulfen. Två resor sen tack för mig

Paraguay. Skolfartyg 1969.

paraguay

Paraguay


Svalan 1973-1980. Flygbåtarna. Jättekul och alltid hemma

Tärnan, samma som ovan- lärde känna Janne Pagels här. Frid över hans minne.

Svea Drott. Sommaren 1972 innan skolan började. Mellan Helsinborg-Tuborg och Travemünde

samma holk

Svea

Thunktank 9- 1976. mest på Vänern med olja. Stisse skeppare. Kul snubbe.

Thuntank 10 1976- Metanoltanker mellan Delfzeijl och Vänern, fy fasen

Svalan

Viggen, den nyaste, har väl fortfarande rekordet genom Kielkanalen 36 knop

Yanbu Moon. 1983. Överstyrman. mellan Spanien och Yanbu

Öresund. en dag ombord....kortaste passet

1 kommentar:

  1. Var på Margit Ghorton, tror det var 1973. Var bara med på en resa från Norrland till schereness? Med papper. Nu på ålderns höst ångrar man att man inte fortsatte. Hade endansk båtsman som skulle stoppa tåget från hamnen till stan, klarade sig bra, bara en dag på sjukhus. Jag bar också upp gnisten från taxin när han däckat efter krogvända. Vissa saker fastnar mer än andra.

    SvaraRadera