tisdag 17 oktober 2017

Fjungelvandring med bubbel


Mount Ruapelu

Idag har vi ett tillskott till svenska akademins ordbok,  fjungelvandring.  Vi har nämligen vandrat vid foten av Mount Ruapelu med mäktiga 2700 möh. Vi startade på 1100 m, ungefär som blåhammaren, men där det hemma är kalfjället över 900 m är det djungel här!  När vi kom upp på 1320 så var det lite mer likt våra fjäll på Storulvåns nivå typ 800. Så jag slog helt enkelt ihop de två orden så var det klart och betalt.
Vi traskade upp till lite forsar och spanade upp mot fjället. Intill låg ett något mindre fjäll som var en sovandes vullikan, gulligare namn, kändes den inte så farlig. Enligt guide skyltar så var det bara 5 km ner till magma kammare med flytande lava och vattnet som kom har varit ner och hettats upp innan det kom upp ur varma källor.

Som vi tidigare noterat så är vandrings lederna föredömligt iordningställda men någon särskild utmaning eller komma nära naturen känsla får man inte.  Alldeles för tillrättalagt.  Men å andra sidan,  det är totalt omöjligt att forcera både djungel och snårskog så enda alternativet är just denna Lisebergs form av vandring. Är det någorlunda framkomlig terräng så är den privat och inhägnad.

Vi avslutade vandringen med bad i rykande 36 gr termiska bubbelvatten som sägs ha helande och heliga effekter. Jag räknar nu kallt med att min artros är puts väck imorgon bitti och att karin kommer att höra fågelkvitter utan sina hörapparater.  Om inte så fortsätter jag vara agnostiker,  sen får Maorierna säga vad de vill.
Det är inte det att jag inte tror på en gud, men det finns många gudar jag inte tror på.
Bubbelibubb lera

Kokhett vatten i lagunen

Som en rykande avgrundsbrunn ner till Lucifer och Belsebub

1320 möh och instruxbok om sakernas tillstånd 

Det som går upp måste gå ner.....igen

vullikanen långt borta

Karin på spången

Uffe badaren

Ej utmattad bara solandes en liiiten stund ju!

Ja e lapp å ja har mina renar,,,jämte på vift.

Fjällvärlden modell kiwi 


Näcken hördes spela eller så var det nån knepig papegoja, de låter awkward här!

Funkar nog för handikappade oxå. Så får man inte säga nuförtiden. Numer kallas det för funktionsvariation läste jag idag

Men maffigt var det

Kalle på spången?

Vacker natur på vägen upp


Kul gran på kulltoppen

Liftarna var igång och många åkte upp för skiing

Holy water? Imorgon hör Karin...


Selfieuffe

Gammal kyrka ombyggd till kafé. Heavenly coffee sade tantalantan och log 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar