onsdag 11 oktober 2017

Förbaskade hosta och förkylning

Fjärran från svensk akutmottagningen...... 

Nu har jag varit snörvel Johan i tre veckor och det verkar inte ta slut heller.
Hosta och rinnande näsa osv. Rösten är som kalkstensmaskinen i Storugns på Gotland. Skrovlig.  Tom Alfred har honungsröst om man jämför.
Karin har envist hävdat att det kan vara lunginflammation och har hämtat stöd från min björnbror. Medlöpare.... Ok, det var bara till att snoka rätt på en medikus. Enligt camping chefen Jim låg sjukhuset intill så jag knallade dit.
Akutmottagningen för olyckor och medicin. Inte direkt mina problem men efter att ha rådfrågat en kunnig Nelson bo, vi är alltså i stora staden Nelson på norra delen av sydön, så var det där jag skulle gå in.
Mottagningen var super fräsch med en informations disk typ hotell foajé. Två väldigt trevliga sjuksköterskor sken upp,  inte så mycket för mitt utseende kanske,  men de fick nåt att göra för det var inte en kotte i väntrummet. Inom 7 minuter var jag inskriven,  fått en klämma på tummen som mätte hur blodet rusade runt i kroppen,  tempen togs i örat och en utförlig redogörelse för mina besvär noterades.
Liiiite skillnad mot cityakuten i Stockholm.  Sist jag var där för att sy ett stort sår i benet,  cykeljävelns drev skar upp smalbenet, fick jag en nummer lapp, sexton före. Efter 1 timme var det 14 före.  Då gick jag till apoteket, köpte suturtape, plåster och rengöringsmedel,  satte mig i badkaret, bet i en gummistropp och gnuggade tills jag fick svindel. Men det funkade. Gammal sjömansläkare klarar sig nog,
Tillbaka till Nelson, inte flodhästen,
Efter ytterligare tre minuter kom läkaren Mahindra från troligen Indien?? Och försökte ropa mitt namn,  jag hade lika svårt att läsa hennes efternamn,  Bramahaputraohawaii typ. Så det stod ett ett redan i halvtid.
Hon bad mig ta av tröjan,  tur inte Karin vart med..... Tösen var rasande grann, sa jag det? INTE pk att skriva så 2017 men jag e en gammal gubbe så jag skiter i Gudrun Schymans teser.
Lyssna med stereoscopet, hosta, titta hals, fråga om allt och till sist fick jag veta att jag inte har pneumonia, lunginflammation,
Lite Otrivin,  nässpray, under några dagar och vila samt ingen alkohol.
Inga kebymmer. Vi är ju 65+ så det går stillsamt till nuförtiden.
Ute på gatan,  inom 26 minuter, 110 dollar fattigare men oj vad fort och effektivt och framför allt vad vänliga alla var.
Nästa gång jag blir sjuk åker jag hit. Skall lista mig på Nelson City Hospital!!
Sen köpte vi mögelost,  kex och drack öl.  Här skall dödas basselusker.
Lite bilder från Buller canyon. Och, ja Karin gick inte över. Endast döden kan få henne på den bron sa hon.
Längsta hängbron i nz


Buller river var läskigt bullrande 


Ger mig fasen på att Papapelle hade gjort en volt härifrån! 

Veganer, vik hädan!  Här är paradiset för oss andra.


Fin stad Nelson

Nu söker vi efter Herman strasse och Pelle torget. Alexandra Place låg i Dover!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar