Har inte skrivit på länge pga av ett massivt turboseglande
för att lägga kylan bakom oss och få lite värme. Men nu kommer några enkla
rader.
Efter nära på tre veckor med regn i någon form varje dag,
motvind mer eller mindre rakt för ifrån samt dimma och aldrig över 20 grader,
snarare 12- 13 så var längtan efter lite sommar ganska stor, om man säger så.
Vi gjorde ett sista besök i kyrkan och tände det
obligatoriska ljuset för våra absent kollegor.
For absent friends |
Efter 4 dagars väntan på, jag skall inte säga bättre vind,
utan inte allt för jävlig motvind, så blev det till sist ändå avfärd från
Padstow. Vi var 7 båtar som drog så fort högvattnet infann sig. Aldrig har väl
så många segelbåtsögon tittat så intensivt bort mot slussporten för att se den
sakta öppna sig.
Kl 1200 prick åkte den upp och vi ilade likt besökarna till
allsång på Skansen i rask takt mot möjligheternas öppning. Möjligheten för oss
bestod i att komma till ett land med en celsius skala som var högre upp än tre
kallfrusna fingrar i bredd.
Vår plan var väl mer eller mindre att ta oss runt närmsta
udde och vila ut vid kvällningen i en hamn med namn Penzance för att morgonen
därpå pila över engelska kanalen mot den hägrande lilla hamnen L Áber Wrach i
Frankrike.
Den förbenade motvinden låg som ett plåster över våra regnpiskade
nosar och när kvällen gjorde sitt intåg rundade vi äntligen Lands End klämtande
fyr.
Men längtan till värmen var större än en natts sömn på
engelsk mark så vi styrde rakt över kanalen och bortsåg från lugnet på
Cornwalls västra udde. I och med rundningen av Englands svar på Smygehuk fick
vi en bra vinkel mot vinden och kunde äntligen hissa seglen och stänga av
järngenuan, Frau Mercedes mao.
En fin segling över kanalen i totalt beckmörker fick vi i oss.
Otroligt vad svart en natt kan vara! Att stoppa huvvet i en kolsäck är en
skimrande upplevelse jämfört med att korsa engelska kanalen den 21 augusti
2018. Väldigt få fartyg störde vår överfart och tidvattnets horisontella
påverkan går ju sidledes på den sträckan så det störde inte nämnvärt.
Ju närmre vi kom den franska kusten insåg vi att det fanns
en teoretisk chans att hugga tag i medströmmen igenom den beryktade Chanel du
Four. Om vi spruttade på så skulle vi hinna med och skippa L Aber Wrach och gå
raka vägen till Camaret de sud istället! Vilket ännu snabbare skulle ta oss
ännu längre bort från England och dimman och regnet och kylan och den dåliga
andedräkten man får av deras usla fish and shit!
Sagt og gjort, vi gasade på, hann med strömmen och på
kvällen gled vi in i en fransk hamn med medelhavs karaktär, värme, shorts,
boulangerier mm mm. Otroligt vilken skillnad 170 sjömil kan göra. Glädjen steg
i taket, långfillingarna åkte av, sydvästen packades ned och solbrillor kom
fram på två djupfrusna lätt ärrade sjömän. Makalöst. Härligt.
Hamnen i sig var väl inte så där jätteball så skeppsrådet
beslutade att nästkommande dag utnyttja medvinden som rådde längs kusten och smälla till med
ytterligare 140 sjömil för att sikta på den lilla ön Ile de Yeu med hamnen Port
de Joinville. Ligger inte så långt ifrån Fort Bayard där Gunde far runt och
flabbar groteskt medans kvasikändisar larvar sig i rutan.
Spännande kust |
Träffade på en svensk
båt från Gävle, SY Navillus med ett par på väg till kanarieöarna. Trevligt par
men vi hade precis lagt loss när de dök upp så någon längre pratstund blev det
ju inte.
Nästa strömfåra som är beryktad av alla sjöfarare som vi
måst passera var Raz de Sein. En passage som kan uppnå aktningsvärda knoptal.
Vid ruffigt väder varnas det för att överhuvudtaget gå där, då det kan bli
riktigt farligt med vågor som anfaller likt rytande pantrar. Efter att läst på
alla fakta i nautiska publikationer så kom navigatören fram till att vi skulle
vara där kl 1558 för att minimera ruggigheten. Eftersom vi gick vid 10-blecket
och det bara var 16 M dit så hade vi luft i form av tid att tillgå.
Här såg
mästerfiskaren sin chans att hiva kastspöets krokar överbord igen. Två gånger
endast har spöet varit in action och båda gångerna hade det nappat ruggigt
fort. Men det var ingenting mot vad som komma skulle!!
Efter att ha skurit klart de sista kobbarna fick vår trogna Mercedes
vila och spöet kom fram. Lasse hann precis få ner kroken i vattnet så högg det
direkt! En makrill!. Upp. I hinken där en skrajsen navigatör var rädd för
krokarna och så tillbaka i vattnet. Pang. Två makrillar till! På samma kast! I
hinken.
Vad i helvitte är det för nåt som sprattlar där nere i vattnet? |
En av var sort!! Otroligt!! |
Ut med spöet och HUGG! Två röda fula firrar på samma gång högg tag i
Lasses små röda och gula lysräkor. De såg inte snälla ut och fenorna var stora
som vingarna på en jumbojet. Och vassa som barberarens rakkniv. Fan, de där
ville vi ju inte ha! Går de att äta? Vete håken. I med dem igen tyckte stämman,
så de slapp träffa sankte Per denna dag.
I med kroken igen och se på fan. Nu högg
en makrill på den ena och en röd fuling på den andra kroken. Har aldrig hänt sa
Lasse. På samma kast högg två olika fiskar. I med fuling nummer tre och sen får
vi väl ha en fjärde makrill sa mästerfiskaren i högform. Dagens quiz: Vad heter denna fula fisk?? Någon
läsare som kan googla fula fisken?
Längre bort låg en fransos med herr och fru i en liten
fiskesnurra som surmulet stirrade på hur dessa suedoiser kom och snodde franska
fiskar framför näsan på det Gauloises doftande paret. De bytte plats lite
närmre oss i hopp om att få lära av en mästare från nordliga latituder. De hann
inte stänga av motorn förrän de röck till i Serendipitys lömska lina och krok.
Den fjärde makrillen bärgades.
Summering: sju fiskar på sju minuter. Helt
otroligt sa Bill. Bull bara garvade. Jättekul. Egentligen är väl sån´t inte
fiske utan det är ju bara att dra upp? Icke sa Nicke. Det handlar om att känna
av de små nosningarna firrarna gör på betet och sen..Kabang! I den absoluta
millisekunden när den fjällprydda näsan luktar på lysräkan så perforeras deras
haka av ett resolut snabbt ryck utfört med mästerlig hand av en lömsk svensk
fiskare från Skanör.
Mycket snack tror jag men å andra sidan har ju jag aldrig
fått nån fisk heller. Mer än fisk över disk asså! Jaja kul var det. Och file
kniven fick avlägsna deras arma huven och inälvor som gick till andra väntande
fiskar som troligen helt skamlöst kannibaliserar på sina artfränder.
Efter en
snabb rensing och stekning så simmande de fyra makrillarna ner i vikingamagarna
och färskare fisk har i alla fall jag aldrig käkat. Det nästan sprattlade i
munnen medans jag tuggade. Gott som tusan var det i alla fall.
Solen sken resten av dagen. Vi länsade fram med saxade
segel. Farten dryga 6 knop och vi höll jämna steg med en Jeanneueueueu 430 i vit plast, så
en får nog vara ganska nöjd med bussen. Badbyxor på och automatstyrning sen låg
vi och dåsade medans båten förde oss mot Port Joinville.
När solen började gäspa kom så våra vänner delfinerna
tillbaka. Vi har sett dem mer eller mindre varje dag men det är lika roligt
varje gång. Kameran åkte fram vilken kan ses på bifogad filmsnutt. Kul med den
lilla bebisen som simmar med mamman (eller pappan?)
Lekande delfiner
Lekande delfiner
Nästkommande dag började vi närma oss den lilla ön med den
hägrande hamnen Port de Joinville. Stor hamn. Massor med båtar. Väldigt poppis
ställe insåg vi. Troligen ganska poshigt ställe. Vår ankomsttid blev mitt på
dagen och det var strategiskt smart för hamnen fylldes raskt på och vi fick en
fin plats. Bra duschar m.m. fin service
osv.
När kvällen kom var det mer än fullt och det började travas på hög längs
utsidorna. Vi fick en egen brygga så vi slapp gnida fenders.
På resan över från England började vindmätaren konstra och
blev i sämre och sämre skick. Till sist gav den upp andningen och la sina
vindpilar i vädret. Samtidigt hördes lite knepiga donkande från autopiloten och
lite olja hade börjar läcka från hydraulpumpen. Servicedags alltså. Vi
beslutade att ligga still en dag för översyn samt slappa lite och kolla byn.
Jag äntrade en sån där båtmansstol och kopplad till ett
reservfall så hissade Lasse upp mig i masten för att göra lite service på
vindsnurran. Det är bara femton meter upp men väl däruppe så är det 150 meter
ner. Konstigt vad långt det är ner när det är så kort bit ditupp? Nån som kan
förklara?
Lite juckelimuck och spray samt allmänt knåpande så gled jag ned med hasning
medelst linsläpp och det gick bra. Kände mig som Edmund Hillary, Sir Hillary!
Men int fan funkade vindmätaren för det. Satans apparat. Fram med
mätinstrumenten. Aha, där fanns en viss diskrepans mellan några kablar och
enligt boken så var det en kaputt vindgivare.
Efter överläggning med min
hovleverantör Nobelius Elektronik på Årstafältet (två gamla farbröder med lödkolv och snus i rinnande i mungipan) så behöver den en översyn av
proffs (stavas snusare). Packas ner i väskan för hemresa om någon vecka. (Vi har nämligen beslutat i skeppsrådet att ta lite brake och fara hem
och rösta i valet.)
Det var bara att åka upp i masten igen för att plocka ned
snurrmojen. Jag är inte så himla höjdrädd egentligen men att hänga i ett snöre
som ligger runt en vinsch känns läbbigt. Ville nog hålla i mig samtidigt som
jag meckade. Fattar inte hur folk frivilligt klättrar i berg och utlämnar sina
liv till snöretillverkare?
Sen var det dags för stadsinspektion, proviantering och käka
mat. Det fanns hur mycket krogar som helst samt creperier en masse. Brödbutiker samt en hyfsat stor ICA affär.
Mumsig |
I Frankrike vet de inte
vad färdig skuret formbröd är för nåt!!
Svårt att handla när man är hungrig sa Bill, dräglande över
fiskdisken försökte Bull svara men det sket sig. OjOj oJ franskmännen kan det
här med mat alltså!
Jag är mäkta impad av denna härlighet. Och då var det bara en liten blyg närbutik på en ö typ som Hemse på Gotland. Hur ser det då inte ut i en finare stadsdel i Paris?
Till min dotter Alex !! |
Ojojojoj |
Jag är mäkta impad av denna härlighet. Och då var det bara en liten blyg närbutik på en ö typ som Hemse på Gotland. Hur ser det då inte ut i en finare stadsdel i Paris?
Ännu mera ojoj |
Inte nog med att de franska killarna ser tuffa ut, (som
deras handbollsspelare typ). De klär sig snyggt och elegant till råga på allt. Ledigt
men snofsigt. Linnekavaj med skjorta och tröja. Ofta en tjusig halsduk,
mockaskor i röda grälla färger samt inga hossor. Skägg eller skäggstubb är
obligatoriskt, långt hår i nacken som vår kung samt en liten cigarr i mungipan.
Satt även en stilig dam med värsta cigarren mellan de röda läpparna! Men med
finess. Damerna är naturligtvis inte sämre de. Piffiga oftast med liten hatt, håret i hästsvans oavsett ålder, samma
obligatoriska scarf, piratbyxor och små pjuck.
Seglade till och med in en fräsig
seglerinne i kort kjol och sandaler med randig tröja och uppfälld vitskjorta
krage. De har en stor touch av elegans över sig det franska folket.
Två frallor under amen, en i näven. Vilket land är vi i nu?? |
Typisk franskman? |
Lillcittran |
Finess i framkrike |
Halsdukar har ju alla!! |
Kan det bli mer Francoise? |
Tuff pappa, grann mamma. Söt gosse, a la France? |
Kan inte låta bli att jämföra med folket, maten, kulturen
och atmosfären på andra sidan den engelska kanalen………Vem, jag bara frågar vem…
kommer överhuvudtaget på tanken att resa till England så länge Frankrike finns?
En annan observation Lasse gjort är det fantastiska fågel,
fisk, delfin, tumlare, valar (jag såg även en stor tonfisk hoppa!!) som vi
passerar hela tiden. Det sjuder av liv runt och i havet och om detta är
effekten av dålig miljöpåverkan så verkar åtminstone inte djuren hajat faran
ännu.
I skrivande stund lufsar vi nu fram mot nästa hamn med
namn Les Sables de Olonne. För seglare ett lika välkänt namn som Citroen eller
Reanult. Vi återkommer med rapport längre fram!
Nu börjar det att bli intressant! Vilka härliga bilder. Hur långt tänker ni segla innan ni beger er hem för att rösta? Vilken hamn? Hälsningar ACO
SvaraRaderaGijon!! vi är där nu!!
Radera