fredag 12 juli 2019

Valencia, under buken....


Valencia.....  börjar en lätt infantil och ekivok sång som jag tror Johnny Bode skrev.
Av någon anledning så poppar den upp som nåt slags tvångs tanke. Träffade faktiskt Johnny Bode 1973 när jag jobbade på flygbåtarna. En totalt nersupen lodis som alla sparkade på. Jag visste inte då vem det var men har med åren fått lära ett och annat. En både begåvad som galen människa. Men är det inte lite borderline över just de där kreativa människorna?

Turister tittar på costa blanca

Nåväl, verklighetens Valencia var en mycket positiv upplevelse. Mina kollegor i själva Verket varskodde Valencia Port Foundation som vi jobbat ihop med i STM projekten att jag var på ingång och deras VTS fångade mig på AIS. Gabriel på VPF mailade och fixade fina kajplatsen mitt i värsta smeten. Vete fan vad han sa men på kajen bugade de som  matadoren som möter Ferdinand den förskräcklige varje 24 dec kl 1522.

Priset bara 19 Euro! De visade vägen med liten
Strandpromendaen strax nära båten, Paella jomenvisst

Den gamla floden var nu nån park men bron fanns kvar, Ferdinand gick kanske här på väg till arenan?
gummibåt och allt. Lite VIP känsla. Då får man ta tillfället och ligga en dag extra. 

Solen är grym och svetten kryper ur porerna oavbrutet. Allt är dyngsurt och renatröjhögen var reducerad till en ynka. Så det fick bli stora vaskar dagen och äta Paella på beachen. Jaja det är turistiskt men so-what. Jag ÄR ju turist!

Den gamla staden var som Stockholms men med medelhavs touch. Fin stad är min slutsats. Jag trampade runt med min Brompton hoj i 33 gr värme. Hängde 10 liters dunkar med vatten på styret och vinglade hemåt igen.

Observationer: Väldigt lite segelbåtar ute och far på havet. Mest utlänningar som kajkar runt. Spanjorerna verkar mest ligga på däck eller sitter i skuggan under biminin och glor på alla som går förbi. Båtarna är vulgärt stora och många lämnar sällan hamnen om ni frågar mig. 
Finns inga såna i Sverige

Inte denna heller

Fast förtöjda

Sida vid sida staten och kapitalet. De vevar en korruptionsskandal i Tv just nu. Politiker och affärsmän

Spanien har ju mycket skickliga seglare både på OS och i Americas cup mm men något folkligt båtliv som vi ser det i nord finns inte. Antingen kappseglar de och ofta i små jollar eller gigantiska havsracers eller så ligger de och trynar i hamnarna på sina välputsade slädar. 

På lagom promenad avstånd från båten, typ 20 m står lika blänkande Maserati , Maybach, Porsche, Range Rover, Mercedes AMG osv. Och så kommer jag med en rostig Brompton (hopfällbar) på en 27 år gammal båt, byggd mestadels i trä. Ensam. Inte undra på att man känner sig lite malplace ibland.
Och fattige svensken tvättar kläder

Men de ser inte ut att ha kul. De ser jävligt sura eller sammanbitna ut där de stirrar in i sina ajfånes med stinna röda bukar, kala hjässor och gäddhäng som skulle fylla en hel mjärde. Vårt samhälle delas mer och mer mellan de som har oanständigt mycket pängar och de som skulle vilja ha det. Mellanklassen håller på att försvinna verkar det som. Strax innan samhällen kollapsar brukar det se ut så….
Det är nog detta Greta Thunberg tycker vi ska sluta med? Det är hundratals såna här som far som bålgetingar. 

Men jag har det ganska bra ändå. Skall inte klaga. För mycket och för lite skämmer allt. Lagom är 
vårt nordiska motto.
Eleganta palats, inte för de många men för de rige


Längs kusten har arkitekter med en uppenbar ovilja till konformitet spritt ut mängder av villor/palats och eleganta mansiones. Nu pratar vi inte några stycken utan det är fullsmetat, som finnar i ansiktet på en tonåring, längs hela kusten.
Vattenfall ut i havet, vackert eller vad innehåller det egentligen.....


Jag tänker: hur gör de med vatten? Det måste gå åt enorma mängder till alla dessa människor som troligen duschar, badar, vattnar trädgården och tvättar bilar och båtar mest varje dag. Här är ju torrt som i Sahara. Landskapet är kargt och sterilt. Kanske inte som i Atacama men ändå.
Benidorm, alla skall duscha?

Och var tar avloppen vägen….. tittar över relingen och blir fundersam. Se där flög en flygfisk förbi! Oj vilken fart den hade. Dök ner längre bort. Har ofta funderat varför de flyger runt så där. Det måste finnas nån bra förklaring. De kanske äter nåt som ligger strax ovan ytan? Kopplar ihop det med AV funderingarna och bestämmer mig för att inte äta fisk i nästa hamn.Ämne för djupare studier i framtiden. Hörde på TV ikväll att spanjorerna har de högsta värdena av Mercury i kroppen av alla europeér. Samband med fisken nämndes. 
Runt en udde

På tal om TV. fick in 86 kanaler med min fantastiska antenn, Televes. Men vad tror ni de visar? Reklam, Reklam och åter Reklam. Inte ens nyheterna är skonade. Avbrotten kommer otroligt tätt och jag ska inte klaga över Boxers kanaler där hemma. Detta är ju terror. Och skulle det komma nån film så är den ju dubbad som i de flesta länder utanför Skandinavien. Det är ju så fördummande så det är inte sant. Rent konstnärligt som filmskapare måste det vara fruktansvärt att se 50% av filmen, alltså ljudet, förvrängas av teatraliska spanska damer och herrar som låter skitnödiga i alla sina kommentarer med läspande spanska. Stort arbete läggs ju på castingen av röster och ljudbilden ,och så sabbar dubbarna alltihop. Hur otacksamt är väl inte det. 
Dubbing är ju ingen direkt nyhet men lika irriterad blir man varje gång.
En 43 fotare som jag seglade förbi!!! "It aint over until the old fat lady sings" gammalt am. uttryck!

Och denna fräste förbi mig
HR 43 med fransk flagg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar