söndag 14 juli 2019

Greta Thunberg och tuffa krav


Greta Thunberg at the Parliament (46705842745) (cropped).jpg
Visserligen skall ju en seglingsblogg företrädesvis handla om seglingsrelaterade upplevelser men i dessa miljöångest tider där vi rödkindade tar åt oss ord som slängs ut från avisorna: flygskam, bilskam, plastpåseskam, ivrigt påhejade av Greta Tunberg som troligen kommer att segla upp !!!!haha som kandidat till känt fredspris inom en snar framtid, så är det omöjligt att inte skriva nåt om just det.

Inget fel i att Greta adresserar alla problem med elefanten i rummet. Ingen annan vågar ju säga det rakt ut. Problemet är att de tuffa beslut som Greta pekar på måste konkretiseras.

Vad är det för tuffa beslut vi måste ta? Jag tror att vi måste, på något sätt, acceptera att vi inte längre kan betrakta människan som skapelsens krona och att allt skall utgå från att mänsklighetens bästa är det som skall styra planetens framtid. Vi måste ta till oss att det är miljöns bästa som skall styra våra beslut.

Om vi tittar på två saker som är oerhört viktiga för de flesta demokratier: Mänskliga rättigheter och integritet. Självklart skall vi ha det men det finns ju inga gratis luncher. Eller hur?

Jag har rätt att vara vem jag vill, bo var jag vill, säga vad jag vill (nästan). Jag har rätt att resa till Thailand 5 ggr per år, jag har rätt att köra vilken bil jag vill med hur stor motor som helst precis var jag vill och hur länge jag vill. 

Jag har rätt att skaffa 10 barn och äta hur mycket kött som helst. I princip så är det så att alla rättigheter kommer paketerade med någon form av miljöpåverkan. Att det gör det behöver vi ju inte bry oss om eftersom det ju för fan är våra mänskliga rättigheter. Köra husbil genom Europa eller flyga till Algarve med Ryan Air för 300 kr för att spela golf är ju faktiskt en del av våra mänskliga rättigheter. Det ger ju guldkant på tillvaron. Smaka på den. Guldkant. Vad innebär i praktiken guldkant för miljöutsläppen? Alla guldkanter gör att vi snart närmar oss en annan kant och den är inte så rolig. Den dagen när miljön inte längre orkar ta upp Co2 utan det slår över och istället genererar mer istället för att neutralisera. Det är lite som en segelbåt som bygger sin egen vind med smart driv.

Om vi för omväxlings skull sneglar lite på den andra sidan, våra skyldigheter. Vad har människan för skyldigheter gentemot miljön? Och planetens överlevnad. Utan en sund planet finns ingen jordmån för människan heller. 

Som gammal sjöman fick man ju höra ”gör din plikt, kräv din rätt” I den ordningen. Idag är alla helt fixerade vid den sista delen och har helt glömt inledningen.
Vi måste börja göra avkall på våra rättigheter, så enkelt är det. Även vår integritet. Vi kan inte längre gömma oss bakom anonymitet och lämna CO2 avtryck efter oss fast förvissade att ingen vet att det var just jag som gav upphov till dem.

Det kallar jag för tuffa beslut. Om vi väl kan enas om att vi behöver uppfylla våra ekologiska skyldigheter så blir det lite enklare att ta fram konkreta förslag.

Så nu kommer vi efter denna inledning till dagens miljöinnovation.

Bensinskatten och bensinupproret. När väl ovanstående miljöskyldighet har antagits blir det busenkelt att genomföra radikala förändringar med avseende på biltrafik.

Inom 5 år skall alla fordon i Sverige vara uppkopplade mot en server. För att bilen skall starta måste ditt körkort sitta i en kortläsare under färden. Där registreras var och när fordonet färdas (Gps och AIS). 

Sveriges delas in i en mängd olika zoner där tätorter med mycket  kollektivtrafik sett över hela dygnet får en viss klassificering med höga index och glesbygd med total avsaknad av kollektivtrafik ligger i andra ändan. Närvaro av post, bank, affär, dagis, apotek, sjukhus osv läggs in i dessa smarta algoritmer som ökar på indexvärdet och sen är det bara att ut och åka. 

Bensinskatten tas bort helt vid försäljningen på mackarna men sen kommer notan när algoritmerna räknat färdigt.
De som bor i städer med tillgång till allt på nära håll ger höga index värden och det kommer i form av bensinskatt, fast nu i efterhand när det visar sig hur du har använt dropparna. 

De som bor långt från Stureplan får låga index och kanske helt slipper skatta, beroende på hur man lägger upp betalskalan. Det viktiga i detta är att det fortfarande är fritt fram att köra stora Suvvar med V8 runt runt Sergels torg om man vill men det kommer att kosta schaber. 

Ligger du och pendlar 20 mil till apoteket i Vilhelmina med en liten bil så kommer du billigt undan. Total skatten behöver inte nödvändigtvis öka utan kan vara ett nollsummespel. Det viktiga är att
det märks i var och ens plånbok om man är klimattänkande eller ej. 

Det skall gå att bo på landsbygden utan att det blir för dyrt och det ska gå att bo i stan och använda kollektivtrafik eftersom det finns. På Essingeleden passerar 150.000 bilar per dygn. De flesta med en person i….. så visst fan går det att fördela kostnaderna så de hamnar där de hör hemma. Men för att klara det måste vi göra avkall på vår integritet och våra mänskliga rättigheter, och låta naturens rättigheter stå över människans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar