söndag 14 juli 2019

Castellon de la Plana

Aldrig hört talas om i hela mitt liv.
Men den låg på passligt avstånd från Valencia så det fick bli den hamnen. Resan var bedrövlig. Spanska SMHI lovade bidevind 9 knop och risk för åska Noll.

Precis vad man trodde , hade knappt fått upp farten till 6 knop, frånlandsvind, höll mig nära beachen så jag kunde läsa ölsorterna i barerna, smult vatten och lite mulet. Äntligen. Då vrider vinden 90 grader föröver, ökar till 18 knop och Sjöberg går ombord.
Fyller vi ankarboxen igen ja!!
 Plus åskan börjar mullra. Ja men fy fan för spanska meteorologer. Den spåkursen hade jag klarat själv med stenen som jag såg i tyskland.
Kommer ni ihåg den?
De hade på en båtklubb hängt en knytnäve stor slät oval sten i ett snöre. Med texten,
Die Meteorlogische stein.
Om stenen är
Blöt = det regnar
Varm= det är sommar
Kall= det är höst
Om tungan fastnar på stenen= det är vinter
Vit= det snöar
Inte syns= det är dimma
Hänger lite snett utåt= det blåser
Hänger rakt ned= vindstilla
Ja hur svårt kan det vara? Skulle kunna vara en Norge historia men eftersom min gode vän Jon läser denna så lägger jag all skuld på Tyskland för den hänger på Rendsburgs marina.
I alla fall så kom jag fram efter att ha blivit riktigt mörbultad. Serendipity var billig i det läget om nån frågat.
Containerbåtar

Industriell sjöfart

Hamnen ser ut som Oskarshamn typ. Inte speciellt rolig med mycket lastfartyg och rykande salt och gips laster, containerjagare och tankfartyg. Bogserbåtar tuffar omkring. (Tack Jonas för info idag!!)
Bakom den grå vardagen dök så en öde marina upp. Inga turist seglare kommer hit tydligen. De ordinarie var på Ibiza sa hamnjobberten.
Serendipity till vänster

Men se det var en mysig liten stad som dolde sig bakom de simpla fasaderna. Riktigt småputtrigt med bara locals. Alla strosade runt. Alla verkade känna varandra. Barnen blåste såpbubblor och tjejerna nöp sina pojkvänners stunsiga bakar medans de viftade med solfjädrarna. Trodde det bara var de eleganta damerna som såg ferdinand som viftade men här var det på riktigt.
mysiga gummor


De små gulliga tanterna satt i grälla klänningar och små pjuck storlek 34 och fnissade åt allt de såg. Gubbarna strosade med käpp och såg slitna ut. Ingen är särskilt lång. Jo prins Felipe och den nye presidenten. Verkar vara från en helt annan kategori/ras än de som bor här.

In och proviantera. Måste visa den typiska ICA affärens skinkskärerska. Ett respektabelt skrå på Iberiska halvön.
Julskinkan har rymt hit

Första skinkskärare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar