fredag 20 juli 2018

Konsert och skärgårdsparadis

Motorbåts hysteri i Norge 
De grimme aellingen


Träbåtsporr

Modernt hus som knappt syns i miljön

19 meter och trångt som fasen  men kul och vackert

Gick bra

Idyll

Helt magiskt

Norsk skärgård

Det tar aldrig slut

Häger?

Spejsat men snyggt iaf

Klassiskt är nog bäst?

Som sagt klassiskt ska det nog va
Eftersom det tog en stund att fixa snöret i bommen så var den dagen rökt. Vi noterade att Berliner Cameraden skulle spela i Fjaere kyrka som ligger någon kilometer från Grimstad på kvällen. Sagt och gjort vi köpte biljetter och cyklade dit. 4 violiner, en cello och en bas. Unga människor från hela världen som spelade fantastiskt bra. En upplevelse. 
Dagen efter var det dags att fortsätta och vi körde på i lugn takt till Lillesand. Där det var precis lika mycket motorbåtar som i Grimstad. Vi fick en fin parkering inne i smeten och kunde bada direkt från båten. Dök under och spanade och se, bottenfärgen som jag målade på 2016 (hallonsaften jag fick av kapten Anders) inte hade en enda liten snäcka på sig.... knappt något slem ens. Riktigt fin miljöfärg tror jag det är.
Vi började med att köpa färska räkor och krabbklor som vi pillade i oss på kajen med fötterna dinglande över kajkanten. Norge i sin bästa dräkt. Att vädret är sol och 25 gr behöver jag väl knappt nämna. Det är ju samma i hela Sverige, Norge och Danmark tror jag.
Nåväl vi fick oss en god fisk på kvällen. Det måste jag säga att efter några besök på restauranger så kan vi konstatera att norge har bättrat sig rejält vad det gäller att laga mat. Det har varit riktigt bra nu på alla ställen. Kul
Idag fortsatte vi mot Kristiansand som är en lite större stad. Resan gick genom det de kallar Blindleia, en inomskärs led som bara tillåter 19 meter masthöjd så det var precis vi kom under (17m) . Liknar väldigt mycket Stockholms skärgård men har starka inslag av västkustkaraktär. Skulle vilja säga att det är en fin mix av västkusten och ostkusten. Det som märks direkt är det klara och salta vattnet samt all den fisk som finns.
Något annat som också är tydligt är att Norrmännen bevarar sin huskultur och vårdar det de har. River inte ner utan bygger vidare på det som finns men lägger till nytt på ett smakfullt sätt. Tom. de helt nybyggda kåkarna är smakfullt designade och smälter perfekt in i miljön. Inte alls som i Sverige där det ena skrytbygget som ser ut som betongbunkers efter det andra brutalt smälls upp på totalt bortsprängda platta områden som skall ge utsikt eller rättare insikt, de vill ju att folk skall glo in genom panorama fönster för att se hur många prylar de kunnat köpa på sig. Heja Norge, fortsätt sköt ert fina land så här.
När vi förtöjde så frågade jag grannbåten hur det var i Stan och vad man kunde göra. Då sa den fan att det fanns billiga frisörer på gåtan! Vem hade bett om just den infon? fattade iaf piken och efter en kritisk granskning så fick jag ge min söta fru helt rätt, det såg inte så bra ut längre. Siste frisören var en spanjor för sex euro i maj så det var väl dax?
Hittade en lite salong som skinnade mig på 590 kr men jag tror det blir bra.
Mina MBT dojor är rätt slitna med hål över allt och bäst som det var gick jag förbi en butikk med såna pjuck!! Vilken flax, så det var bara att köpa ett nytt par och de gamla fick åka till dojhimlen.
Sent på kvällen gled en svensk båt in med Hans och Christina ombord som oxå skall till Skottland. Vi får se om vi hörs av mer under resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar